10 Enkla tips för ökad försäljning i jul

Den första snön har fallit och julen står för dörren. Har du koll på hur du får ut det mesta av högtiderna? Ageras har samlat 10 tips som hjälper dig på vägen. 

Förenkla shoppingen 

Julen innebär inte bara avkoppling med familj och vänner, högtiden är också förknippad med ett stort mått stress. Hjälp dina kunder hantera julfixet. En bra idé är att utforma helhetslösningar i färdiga julkit med kompletterande varor. Behöver du inspiration? Fråga kunderna vad de behöver. Kunden vet (nästan) alltid bäst!  

Vill du ha hjälp med redovisning eller revision? Låt Ageras hitta expertis som passar ditt företags behov, kostnadsfritt. 

Klicka här och få 3 gratis offerter

Dekorera

Förmedla julstämningen med stil. Det innebär att du ska dekorera på ditt sätt och göra julkänslan till till din egen i linje med ditt varumärke. Om du har en fysisk butik, kom ihåg att julstämningen inte bara finns i det visuella. Spela rätt musik och bjud på lite godsaker för att förhöja känslan ytterligare. 

E-handelsbolag gör rätt i att utsmycka hemsidan. Ta fram en julig version av loggan och kombinera den med lite julmotiv på hemsidan. Återigen, gör det med stil och se till att det matchar din överhängande grafiska profil.  

Skapa riktade erbjudanden

Att hitta presenter till avlägsna släktingar är lättare sagt än gjort. Hjälp dina kunder genom att ta fram specialerbjudanden för olika personer. Du kan kategorisera på flera sätt, efter intressen, behov eller relation, eller något helt annat. Presentera erbjudanden som färdiga lösningar och promota dem aktivt i affären och på social medier.

Minska osäkerheten

Oavsett hur mycket tanke vi har lagt ner på att välja rätt julklappar så finns det alltid en gnagande känsla av att vi kanske gör fel val.Därför kan du med fördel implementera en generös återköps- strategi under och på så vis minska dina kunders osäkerhet. 

Informera om leveranstider 

För de som väljer att shoppa julklappar online är leveranstiden viktig; en present som anländer efter den 24:e kan innebära total katastrof. Se därför till att vara tydlig och ärlig rörande förväntade leveranstider. En missnöjd kund i juletid är förödande för ditt varumärke. Om du har möjlighet: erbjud gratis leverans för att stå ut i konkurrensen.  

Slå in paket

En del gillar att slå in paket, men för många är det ett ännu ett av de där momenten som man gärna undviker. Gör livet lite enklare för de som inte tycker om att pyssla genom att slå in paketen åt dem. Då kan du samtidigt göra reklam genom att använda unikt papper och klistermärken.  

Bjud in till julfirande  

Arrangera ett litet event för att fira julen. Gratis pepparkakor och glögg är bra anledningar för dina kunder att besöka din affär. För att göra det extra värdefullt, kombinera det med specialerbjudanden. Kanske slänger du med en liten present till de som handlar? Det är ett enkelt sätt att göra sista-minuten förberedelserna trevligare för stressade shoppare.  

Donera till välgörenhet 

Julen är omtankens tid. Som entreprenör kan du slå två flugor i en smäll och bidra till välgörenhet samtidigt som du stärker ditt varumärke. Till exempel, genom att donera en procentandel av din försäljning får du kunderna att associera ditt företag med en god sak, samtidigt som de förhoppningsvis känner sig varma i hjärtat. Att bidra till lokala välgörenhetsorganisationers jultillställningar är en annan idé. Se då till att ta förmedla din närvaro genom att ta bilder och lägga upp i sociala medier.  

Skicka en julhälsning

Många företag passar på att tacka sina kunder och önska dem gott nytt år. Eftersom många tävlar om uppmärksamheten är det viktigt att du är kreativ och kommunicerar ett meddelande står ut och som känns autentiskt. Återigen, här måste budskapet vara i linje med varumärkets profil. För att lyckas med det kan du spela på företagskulturen och låta dina medarbetare vara med i hälsningen. Det är dessutom ett bra tillfälle att informera om nyheter inför det nya året. Ta upp förändringar som är av intresse för dina kunder och som inspirerar dem att fortsätta vara lojala.  

Lär dig till nästa år

En väl genomtänkt julstrategi gör all skillnad. Nu, halvvägs genom december, är tiden förbi för omfattande kampanjer men det du inte gör i år kan du göra nästa år. Iaktta vilka möjligheter julen ger ditt företag och skriv ner idéerma. Var kreativ och se över hela spektrat, från onlinemarknadsföring som specialanpassad SEO, till hur du kan maximera upplevelsen av att ge julklappar från ditt företag på julafton. Gör en påminnelse till sommaren att gå tillbaka och göra en planering för nästa år.

via GIPHY

Posted: 11 Dec, 2017 (Updated: 15 May, 2018)

Joakim  Carlsson

Läs mer av denna skribent

Ageras erbjuder inte själva ekonomiskt eller juridisk rådgivning, utan har istället valt att samarbeta med redovisningskonsulter, revisorer och jurister som kan hjälpa dig i dessa ärenden. Fyll i formuläret här nedan och få inom kort offerter från professionella experter och rådgivare:
Revisor
Redovisningskonsult