Många nystartade företag har ofta själv hand om den löpande bokföringen, lönehanteringen, skatter samt momsredovisningen. Med dagens bokföringsprogram är det inte så svårt, åtminstone medan verksamheten är relativt liten. När verksamheten växer kan det dock bli dags att hitta en redovisningsbyrå. Dessutom är det vanligt att företagare tvingas byta redovisningsbyrå när tiderna förändras Att ta hjälp med företagets ekonomi kan leda till både besparande av tid och pengar. Detta eftersom man dels kan öka sin ekonomiska vinst genom att göra rätt avdrag, men dels också eftersom man får mer tid över till företagets kärnverksamhet om man slipper ägna en massa tid till papper och siffror. 

Men hur ska man då välja rätt i djungeln bland ekonomibyråer?

Valet att anlita en redovisningskonsult kan till en början kännas väldigt svårt eftersom det finns en hel del byråer att välja bland. Därför har vi satt ihop denna guide som vi hoppas ska bli användbar för dig som företagare.

  1. Lokal konsult
  2. Rätt konsult nu och i framtiden
  3. Auktoriserad eller inte
  4. Personlig rekommendation
  5. Vad ingår i avtalet

1. Lokal konsult

En första sak som kan vara bra att tänka på är att välja en lokal redovisningsbyrå som håller till i den stad där företaget finns. Visserligen kan man med dagens digitala teknik sköta det mesta på distans, men många av våra kunder upplever att det finns en stor fördel i att kunna sitta ner med sin redovisningskonsult och diskutera igenom eventuella frågetecken eller problem. Dessutom slipper man problemet med att skicka över filer eller pärmar till redovisningsbyrån, och man kan istället enkelt ta dem under armen och åka dit med dem.

2. Rätt konsult nu och i framtiden

En annan viktig sak man bör ha i åtanke när man väljer redovisningsbyrå är att redovisningsbyrån bör ha de tjänster som företaget behöver både nu och i framtiden. Det finns en stor fördel med att välja en redovisningsbyrå som har möjlighet att växa tillsammans med företaget. Att bygga upp en långvarig relation med sin redovisningskonsult är ett bra tips även när företaget är under tillväxt eftersom redovisningskonsulten då kan finnas där som stöd under själva tillväxtprocessen. Att byta konsult som då ska lära känna företaget helt från grunden tar mycket tid och energi, så har man möjlighet att bygga upp en långvarig relation med sin konsult är det guld värt.

3. Auktoriserad eller inte

Att välja en auktoriserad redovisningsbyrå är ett enkelt och smidigt sätt att säkerställa att man får kvalificerade ekonomiska tjänster och att konsulterna är uppdaterade och har den kompetens som behövs. Redovisningsbyråer auktoriseras av Sveriges Redovisningskonsulters Förbund och revisionsbyråer auktoriseras av Revisorsnämnden. Läs mer om revisorer och skillnaden på de olika formerna här: Vem får kalla sig revisor?

4. Personlig rekommendation

Magkänslan är ofta bra att ha med sig när man gör sitt val av redovisningsbyrå. Man kan också använda sig av personliga rekommendationer från kollegor, konkurrenter eller vänner. På så sätt ökar man chansen att hitta en förtroendeingivande och pålitlig redovisningskonsult. Ett annat tips är att försöka hitta en ekonomikonsult som har erfarenhet inom den bransch som företaget verkar i. På så sätt spar man ofta tid och pengar eftersom redovisningskonsulten då redan har god kunskap om branschen och slipper lägga tid på att sätta sig in i branschspecifika regler.

5. Vad ingår i avtalet

Sist men inte minst handlar det om att ta reda på så mycket information om bokföringsbyrån som möjligt, innan man bestämmer sig för vem man vill anlita. Kolla upp hur det ser ut med bemanning och backup. Vilken beredskap finns det om din kontaktperson åker på semester eller plötsligt blir sjukskriven? Fråga hur ekonomibyrån kommer att lägga upp sitt arbete om du väljer dem. Vilka rutiner har de? Vad kommer att krävas av dig? Vidare bör du kolla upp vilket ekonomiprogram redovisningsbyrån arbetar med, framförallt om du ska utföra en del av ekonomiarbetet på egen hand. Det är en stor fördel om ni har datorprogram som kan synka med varandra så ni slipper tekniskt trassel.

Vi på Ageras arbetar för att skapa en transparent marknad för tjänster inom redovisning och revision och har därför skapat en plattform där du som företagare enkelt ska kunna välja rätt samarbetspartner för ditt företag. Ta en titt i vår byråguide där vi rankar byråer över hela landet: Ageras byråguide

Klicka här för att få offerter!

Innehåll

Få 3 offerter