Vi har alla varit där, ståendes i valet och kvalet inför ett viktigt beslut. Ibland är besluten av mindre karaktär som när vi står i mataffären och ska besluta kvällens middag, men ibland står vi inför större beslut vars påverkan kommer leva med oss en längre tid.

När vi människor känner oss osäkra inför ett val tenderar vi att söka efter personliga rekommendationer och råd från våra vänner eller kollegor. En personlig rekommendation från någon du litar på är enligt forskning oftast mycket mer kraftfull än den mest övertygande reklamannonsen. Kanske är det just därför som vi numer gärna följer profiler på sociala medier som kontinuerligt ger oss rekommendationer om allt ifrån matrecept, klädstil, inredning, träning och karriärsval till resedestinationer eller annat som intresserar oss. Digitaliseringens frammarsch har helt klart tagit den personliga rekommendationen till en ny nivå och skapat många fler möjligheter för oss människor att informera oss inom olika områden med hjälp av experter som vi väljer att förlita oss på och vars personliga rekommendationer vi väljer att gå efter.

När det kommer till beslutet att välja samarbetspartner till ens företag vet vi på Ageras att det kan uppstå viss osäkerhet. Vem är egentligen bäst lämpad att ta hand om mitt företags löneadministration, bokföring eller bolagsombildning? Vad behöver egentligen mitt företag för stöd när det kommer till dessa tjänster? Vad kan jag som företagare kräva av min redovisningskonsult? Frågor som dessa är frågor som vi på Ageras ofta möter av de kunder som väljer att ta hjälp av oss för att välja konsult till sitt företag.

Vi har matchat ihop över 129 000 kunder med rätt konsult och har genom detta utvecklat en god förståelse för vilken redovisnings- eller revisionspartner som passar till en viss typ av företag. I denna artikel har vi valt att dela med oss av vår erfarenhet och ger vår uppfattning om för- och nackdelar med att samarbeta med en stor eller liten redovisningsbyrå.

 

En stor byrå är bäst - för vissa

Att samarbeta med en stor byrå är oftast ett väldigt bra val och har många självklara fördelar - för vissa företag. Kunder upplever ofta att fördelarna med en stor byrå är att dessa har mycket resurser och en bred kompetens inom företaget. Andra kunder uttrycker att en stor firma med gott rykte indikerar liten risk om att något ska gå fel. Det finns alltså en viss trygghet invaggad i de stora lokalerna, de många medarbetarna och den långa erfarenheten som stora byråer oftast har. Driver du ett större företag som kräver fler resurser är oftast en större byrå ett bättre val.

En stor byrå kan vara problematiskt - för vissa

Vissa kunder som kontaktar oss är mindre till medelstora företag som upplever viss frustration med sin nuvarande samarbetspartner. Vissa företagare känner att de som en mindre företagare lätt blir bortprioriterad i stressiga tider så som runt årsbokslut, då man ofta är i behov av mest stöd. Är man inte företagets största kund kanske man inte heller känner att man får mest prioritet.

En annan upplevelse är att man på större byråer ofta får byta sin kontaktperson hos företaget. Vissa av våra kunder har sagt att de fått en ny junior konsult varje år eller ännu oftare. För vissa företag kanske inte detta upplevs som ett problem men vissa mindre företag känner en frustration över att tvingas bygga upp en relation med sin konsult på nytt gång på gång. Det man också ska vara medveten om är att man som företagare ofta behöver anpassa dig efter större byråers rutiner och förhållningsregler och inte tvärtom. Flexibiliteten kan alltså upplevas som mindre hos större byråer. Detta är dock inte alltid en viktig faktor så det gäller alltså att bena ut vad just ditt företags behov är och vilken typ av byrå som passar just ditt företag bäst.

En liten byrå är bäst - för vissa

För vissa företag kanske det passar bättre att ha en lite mindre byrå, som fortfarande besitter en hög kompetens och har många erfarna medarbetare men där en och samma redovisningskonsult är mer långsiktigt engagerade i företaget. Detta är i alla fall vad vi upplevt från vissa av våra kunder som använder sig av Ageras för att hitta den perfekta samarbetspartnern för just dem. Vissa kunder har hittat en ny lokal samarbetspartner bara ett stenkast från deras kontor som visat sig vara en riktig drömpartner. Saker som vi upplever att mindre byråer är duktiga på är ofta:

  • Att genuint engagera sig i alla sina kunder oavsett tid på året
  • Att ge den lilla extra tiden och omtanken till sina kunder
  • Att bygga upp den personliga relationen med sina kunder
  • Att komma med kreativa lösningar och tips till sina kunder
  • Att vara flexibel i sin approach till sina kunder

4 saker att tänka på inför ditt val

Som en sista del i denna artikel vill vi tipsa om 5 saker som kan vara extra bra att tänka på när det är dags att välja samarbetspartner till sitt företag.

Behöver mitt företag flexibilitet?

För det första är det viktigt att tänka över hur mycket flexibilitet mitt företag kräver. Behöver man konsult med en generös inställning är det viktigt att man letar efter en konsult med just denna egenskapen, så att man inte fastnar i ett samarbete som blir inlåst och krångligt.

Är en personlig relation viktigt för mitt företag?

En annan sak som kan vara bra att tänka på är vilken typ av relation du vill ha med din redovisningskonsult eller revisor. Vill du endast att denne ska sköta pappersarbetet utan någon feedback eller djupare konversation eller önskar du att denne ska agera bollplank och gärna komma med tips? Känner du att du vill ha en mer personlig relation med din konsult är det även där viktigt att du letar efter en konsult som kan ta sig tiden att bygga upp en mer långvarig relation med ditt företag och som är villig att engagera sig på det sättet som vi önskar.

Lokal eller digital konsult

En tredje sak som är bra att tänka på är om du behöver en konsult som finns nära dig geografiskt eller om det räcker med en digital konsult. Vissa kunder känner att de gärna vill ha möjligheten att enkelt kunna åka över till sin konsult med lite papper då och då medan andra gärna sköter samarbetet digitalt. Hos Ageras finns båda sortens partners - läs här om vår Partner Jill som jobbar som redovisningskonsult från en segelbåt med hennes kunder som samarbetar med henne helt digitalt: En redovisningskonsult med hela världen som sin arbetsplats.

Pris vs. Kvalitet

En sista sak att fundera över är vilket krav man har på pris och kvalitet av tjänsten. Vi tipsar om att motta 3 offerter via Ageras där konsulter tydligt presenterar vad de kan erbjuda dig i form av stöd, service och pris. Om du vill kan du välja att träffa eller ringa alla tre kandidater för att känna efter om ni klickar och förstår varandra, om den personliga kemin känns viktigt för dig. Gör därefter din egen bedömning om vem som kan erbjuda just dig och ditt företag bäst service för bäst pris.

Klicka här för att motta 3 offerter

Vill du få fler tips på vad som är viktigt att tänka på när man ska välja redovisningsbyrå? Då rekommenderar vi denna artikel: Vad man ska tänka på när man anlitar en redovisningsbyrå

För att knyta ihop säcken vill vi förmedla att valet av samarbetspartner inte behöver vara så krångligt som det först verkar. Det krävs dock att du som företagare tänker igenom vad som är viktigt för just ditt företag för att sedan kunna göra bedömningen om vilken partner som är rätt för just dig. För att hylla den digitaliserade personliga rekommendationen vill vi till sist hänvisa dig till vår byråguide där du hittar över 5 000 kundomdömen på konsulter över hela landet. Klicka här för att komma till byråguiden. Följ en personlig rekommendation och din egen magkänsla.

Vi önskar dig all lycka i ditt val!

 

Innehåll

Få 3 offerter