Medan man som lärling oftast är anställd av en salong är det vanligt att man sedan blir egen företagare som hyr en stol eller till och med har sin egen salong. Fördelen med att vara egen är att man kan bestämma mycket själv, men det innebär också att man måste ta hand om företagets ekonomi och ha koll på alla delar gällande inköp, moms, bokföring etc. I denna artikel går vi igenom bokföringsregler och tips specifikt riktat till frisörer som egenföretagare. Mycket går såklart att applicera till andra egenföretagare medan viss information är specifikt inriktat till frisöryrket.
Starta upp en frisörverksamhet
När du har fått din frisörlicens och det är dags att starta upp din frisörverksamhet är det en del saker som man behöver tänka på. Några val du behöver göra är till exempel:
- Ska du hyra stol på någon annans salong eller starta en helt egen salong?
- Ska du göra den administrativa biten själv eller hyra in en redovisningskonsult som kan hjälpa dig med ekonomin och bokföring?
Steg-för-steg guide över hur du startar eget
Vad en frisörs bokföring består av
Oavsett om man hyr en stol på någon annans salong eller om man driver en helt egen salong så är det vissa saker som måste finnas med i din bokföring som egenföretagare. Det som ingår i bokföringen är följande punkter:
- Verifikationer: vanliga verifikationer för en frisör är till exempel: Dagsavslut, lokalhyra, inköp av varor, försäljning av varor och tjänster.
- Grund- och huvudbok
- Resultat- och balansräkning
- Årsbokslut
Bokföring eller ekonomisk rådgivning för dig som frisör? Ageras hjälper dig hitta en redovisningskonsult eller revisor som passar dina behov.
Klicka här för kostnadsfria offerter
Att bokföra inköp
I en frisörverksamhet finns det vissa vanligt förekommande inköp. Vid uppstarten av en egen verksamhet kan det till exempel handla om att man behöver köpa in förbrukningsmaterial så som städartiklar, koppar, kaffemaskin, schampo, balsam och andra hårprodukter som används till kunderna. Det kan också handla om inköp av förbrukningsinventarier så som själva frisörstolarna, en dammsugare eller hylla. Skillnaden på förbrukningsmaterial och förbrukningsinventarier är framförallt livslängden men annars kan kostnaden vara densamma. Förbrukningsmaterial har som regel en livslängd på 0 – 1 år medan en förbrukningsinventarie har en livslängd på 1 – 3 år.
Varför vi förklarar just dessa begrepp är för att det är dessa som brukar användas när man bokför just inköp i en frisörverksamhet. Det man ska komma ihåg är att det som bokförs som både förbrukningsmaterial och förbrukningsinventarier är sådant som används i själva verksamheten och det avser alltså inte artiklar som säljs vidare till kund. Inköp av varor så som hårprodukter som ska säljas vidare till kund bokförs istället som inköp av material och varor.
Bokföringsexempel på inköp
Du som frisör har köpt in ett antal hårvårdsprodukter från en leverantör som du har för avsikt att sälja vidare till dina kunder. Kostnaden för produkterna uppgår till 50 000 kr inkl. moms och du köper dessa på faktura. Såhär bokförs inköpet:
Debet | Kredit | |
2440 Leverantörsskulder | 50 000 kr | |
4010 Inköp | 37 500 kr | |
2641 Moms | 12 500 kr |
Att bokföra dagsavslut
Förutom inköp så är en vanlig verifikation för en frisör dagsavslutet. Själva frisörtjänsten beskattas med 25% moms. Se exempel på hur du bokför ett dagsavslut med en dags försäljning på 1000 kr här nedan.
Debet | Kredit | |
1930 Företagskonto | 1000 kr | |
3041 Försäljning av tjänst | 800 kr | |
2611 Utgående moms | 200 kr |
Ta hjälp av en redovisningskonsult
Om man inte själv vill ta hand om den administrativa delen kan man välja att hyra in en redovisningskonsult. Det finns många konsulter som hjälper små och stora egen företagare med ekonomin för deras verksamhet. Oftast betalar man sin konsult per timme så beroende på hur mycket hjälp man behöver så blir kostnaden olika stor. Kan och vill man göra delar av bokföringen och den ekonomiska administrationen själv kommunicerar man bara detta till sin konsult när man kommer överens om hur mycket hjälp som behövs. Vi på Ageras samarbetar med många redovisningskonsulter som har erfarenhet av att hjälpa just frisörer och andra egenföretagare. Fyll i en kort förfrågan om ekonomihjälp här och få offerter från redovisningskonsulter i ditt närområde.
Saker som en redovisningskonsult kan hjälpa till med är till exempel:
Viktigt att tänka på
Viktigt att komma ihåg att man som företagare har ansvar för att bokföringen sköts på rätt sätt. Detta gäller även om du anlitar en redovisningskonsult. Underlag för bokföringen måste sparas i sitt urspungsskick i minst 7 år.
Så fungerar digitala kvitton och fakturor
Det kan kännas mäktigt att ha koll på alla regler som gäller moms, skatt, deklaration och bokföring etc. men det lönar sig verkligen att ha koll på alla papper från början när man startar sin verksamhet. Även om man har som tanke att själv sköta den löpande bokföringen kan man välja att ta hjälp av någon med just uppstarten av verksamheten. Om du vill veta hur mycket det kan kosta att få hjälp med bolagsbildning av just din frisörverksamhet kan du efterfråga offerter här:
Hoppas att denna artikel har hjälp dig och stort lycka till med din frisörverksamhet!