Deklaration

Inkomstdeklarationen skickas ut en gång om året och innehåller alla de uppgifter som en skatteskyldig person* ska redovisa för Skatteverket. I deklarationsbeskedet står det om du får skatteåterbäring eller ska betala restskatt. Har du betalat för mycket skatt under det gångna året får du pengar tillbaka genom en så kallad skatteåterbäring. Skatteåterbäringen betalas in på ditt konto kring midsommar. Har du däremot betalat för lite i skatt blir du skyldig att betala restskatt, dvs. du ska betala pengar till Skatteverket.

* Enligt svensk inkomstskattelag måste inkomsten beskattas om du kommer från Sverige eller från utlandet, om du är bosatt i Sverige, vistas i Sverige mer än sex månader om året eller har en väsentlig anknytning till landet.

Behöver du hjälp med deklarationen? Ageras hittar en redovisningskonsult eller revisor som passar dina specifika behov - kostnadsfritt. 

Kom i kontakt med expert nu

Så funkar deklarationen

I början av året får både du och Skatteverket så kallade kontrolluppgifter som skickas av din arbetsgivare och din bank. Kontrolluppgifterna är från föregående inkomstår och innehåller bland annat en summering av lön, betald skatt, eventuellt köp av bostad eller försäljning av värdepapper.

Skatteverket skickar ett förslag på din deklaration i form av en förifylld inkomstdeklaration. Den föreslagna deklarationen ska kontrolleras och eventuellt ändras eller kompletteras med fler uppgifter. Händelser som kan påverka din deklaration kan till exempel vara om du fått löneförhöjning, sålt värdepapper eller köpt ny lägenhet. Därefter deklarerar du (bekräftar ändringarna) via brev eller elektroniskt.

Digital deklaration

Numera kan du registrera dig för digital brevlåda och få din deklaration digitalt. Då skickas deklarationen i början av mars. Du som vill få skatteåterbäringen tidigt gör bäst i att skaffa en digital brevlåda eftersom skatteåterbäringen betalas ut redan i april till den som deklarerar online. Digital brevlåda kan du skaffa här.

Viktiga deklarationsdatum för tidig skatteåterbäring

  • 1 mars - sista dagen att registrera för digital brevlåda. 
  • 8-9 mars - deklarationen landar i digitala brevlådor. 
  • 20 mars - Skatteverket öppnar deklarationen.
  • 28 mars - deadline för att godkänna deklarationen för den som vill få tillbaka skatt i april.
  • 5-6 april - skatteåterbäringen betalas ut.

Att deklarera enskild firma och handelsbolag

Det är inte bara privatpersoner som måste deklarera. Företag och föreningar har nämligen samma skyldighet. I ett företags inkomstdeklaration ska det framgå hur mycket företaget tjänat och hur mycket skatt som betalats under året som gått. För juridiska personer, dvs. aktiebolag, handelsbolag, kommanditbolag, stiftelser samt ekonomiska och ideella föreningar, beror datumet för deklarationen på räkenskapsåret.

Det är företagets bokslut som ligger till grund för inkomstdeklarationen vilket i praktiken innebär att bokslutet måste vara färdigställt innan du deklarerar. När man avslutat årsbokslut och deklarationen är gjord har man avslutat sitt beskattningsår. Om du valt att redovisa moms en gång per år ska du även skicka in din momsdeklaration. Vill du veta mer om hur det fungerar att deklarera som enskild firma? Skatteverket har en checklista över hur du med enskild firma avslutar ett beskattningsår.

Är du delägare i ett handelsbolag ska du lämna in en bilaga tillsammans med din privata deklaration. Handelsbolag använder sig av inkomstdeklaration 4 som finns att hämta på skatteverkets hemsida. Vill du veta mer om hur du som delägare i ett handelsbolag ska deklarera och göra avdrag? Läs mer här.

Avdrag

Vilka kostnader har jag rätt att göra avdrag för? Det är en fråga som många, både privatpersoner och företag, ställer sig. Kan man göra avdrag för arbetskläder eller för en ny dator? Tumregeln är att aldrig göra avdrag för privata kostnader. Därför kan man fråga sig om kostnaden är en nödvändighet för att kunna arbeta och driva företaget? Vidare kan det skilja sig lite mellan hur avdragen fungerar. I vissa fall kan du dra av hela beloppet på en gång, men i andra fall ska avdraget fördelas under en längre tidsperiod. Regler kring avdrag kan ändra sig från år till år men med Skatteverkets avdragslexikon kan man ta reda på vad som gäller för just ditt företag.