Dzeineta Veniene är en entreprenör som drivs av sin kreativitet och vilja att ständigt utvecklas. Sedan tre år tillbaka har hon webbyrån SUDECO. Företaget har växt från att arbeta med enstaka småföretag, till att ha en portfölj med flera små och medelstora bolag i Sverige och Litauen. Hon kom till Ageras för att hitta en redovisningskonsult och hon fann sin partner i RSSA Sweden AB. Vi blev uppmärksamma på hennes intressanta profil och ville veta mer. Det resulterade i ett inspirerande samtal om entreprenörskap, kreativitet, framtidens hemsidor och vikten att våga gå sin egen väg.

Låt oss ta det från början. Dzeineta kom med sin familj från Litauen till Sverige för 19 år sedan. Hennes släkt har en lång tradition av företagande i Litauen, vilket var en nyckel i början av hennes entreprenörskap.

“Jag kommer från en kreativ affärsfamilj. I början, när jag behövde hjälp, råd och stöd fanns de alltid där redo att svara på frågor. Jag har lärt mig mycket av dem.”

Som ung hade Dzeineta ett stort intresse för IT och hon började tidigt utforska kreativa datorprogram. Dessutom har Dzeineta ett gott öga för dekoration och inredning. Med andra ord: flera intressen med kreativiteten som kärna. Det har gjort att Dzeineta alltid sökt sig mot kreativa yrken. Under resan har hon har testat olika vägar; att hennes företag skulle bli webbyrån SUDECO var inte självklart från början.

“Först startade jag ett företag som arbetade med inredning och dekoration. Men det bar sig inte i längden, jag blev tvungen att hitta något nytt.”

På fritiden hjälpte Dzeineta vänner med digital design och IT-lösningar. Hon uppskattade uppgifterna och när förfrågningarna blev fler uppenbarade sig en möjlighet att förena passionen för det estetiska med kunskaperna inom IT. Hon utbildade sig till grafisk designer för reklambranschen, och efter det fortsatte hon med kurser inom IT och kommunikation. Sedan var hon redo för nästa steg: SUDECO webbyrå.

“Jag kände att jag hade något och att det var dags att satsa på en idé. Jag behövde hitta min plats och fokusera på det fullt ut. Det har jag gjort sedan dess.”

 

Marknaden för webblösningar är sedan länge hårt konkurrensutsatt och det är svårt att särskilja sig. Dzeineta hade en strategi för att ta sig fram och SUDECO hittade sin nisch i entreprenörer med litauisk bakgrund. Där kunde Dzeineta skapa unikt värde genom att tala svenska och litauiska. SUDECO blev mer än en utvecklare av hemsidor och logotyper när byrån kunde öppna upp vägar in på den svenska marknaden. Därifrån har verksamheten utvecklats till att omfatta svenska och litauiska företag som är verksamma i båda länderna.

“ Vi började med två-tre kunder. Sedan har det utvecklats till flera bolag av olika typ och storlek. Men vi arbetar fortfarande med kunderna från flera år tillbaka.”

Dzeineta arbetar långsiktigt med sina projekt. Strategin går längre än att sälja en produkt och hon håller kontakten för att se till att kunderna fortsätter vara synliga i det föränderliga digitala landskapet. Dessutom satsar SUDECO på att alltid erbjuda kompletta lösningar.

“Helhetslösningar innebär att vi ska utveckla mer än ett fint uttryck, det ska vara hel identitet och ett paket som motsvarar kundens behov. Vi arbetar från grunden och gör en genomgående analys av vad företaget är och vad de behöver. Därifrån bygger vi en strategi som ligger till grund när vi utvecklar och designar lösningar.”

Varje detalj är viktig när företagets identiteten ska vara närvarande i varje uttryck. För att lyckas med det krävs djup förståelse som bygger på lyhördhet för unika behov. Dzeineta arbetar nära sina kunder och ser till att de är med i processen med att ta fram flera förslag, som sedan kokas ner till ett paket som kan implementeras och utvecklas.

“Jag ser alltid till att erbjuda minst två alternativ, så att kunden får se olika alternativ och blir delaktig i processen.”  

Att erbjuda helhetslösningar kan låta överväldigande, speciellt för ett företag med bara en anställd. Men Dzeineta arbetar inte ensam. Hon är en digital nätverkare och genom åren har hon byggt upp ett stort kontaktnät av frilansare. Det innebär att hon kan skräddarsy sitt team baserat på kompetensen hon behöver för varje projekt.

“Jag gillar att arbeta med olika människor. Jag är alltid projektledare men jag ser till att rätt person får ansvaret för det de kan bättre än jag.”

Dzeineta vill inspirera människor som vill gå i hennes fotspår. Hon vet själv hur frustrerande det är att ha en kreativ ådra som inte får uttryck i arbetet. Hon jämför det med att vara en fågel instängd i en bur.

“Mina råd till de som drömmer om att starta eget företag eller satsa på en kreativ karriär är att våga ta för sig och aktivt driva företaget. Dessutom är det viktigt att hela tiden vara öppen för att lära sig nya saker och att satsa på din idé till 100 %.”  

SUDECO har utvecklats mycket sedan starten för tre år sedan. Men Dzeineta har inga planer på att sakta ner.

“Jag vill ha fler projekt och ta mig an större projekt som ger större utrymme för att skapa kreativa lösningar.”

Framtiden håller stora möjligheter, och Dzeineta vet vad hon vill göra av den. Avslutningsvis ger hon sin bild av vad hon ser för trender online.

“Jag tror det kommer bli vanligare att företag använder sig av animationer i designen på hemsidan. Vi är inte riktigt där ännu och många är oroliga för att testa kreativa lösningar, man vill ha det enkelt. Men fler kommer inse att om man använder den nya tekniken rätt så kommer det resultera i bättre kundupplevelser.”

Innehåll

Få 3 offerter