Marknadsföring av redovisningstjänster är inte enkelt och det finns ingen färdig formel som garanterar nya kunder. Det är snarare en mer eller mindre effektiv process som kräver arbete över tid. Med det sagt, det finns en del beteenden som är stora “no nos” eftersom de är kontraproduktiva. Vi har identifierat 2 vanliga fel som revisorer och redovisningskonsulter gör i sin marknadsföring. Låt oss göra dig uppmärksamma på dem, misstagen är enkla att undvika och borde inte hindra dig i jakten på nya kunder.

Du marknadsför tjänsten och glömmer helheten

Potentiella klienter inte letar efter en redovisningskonsult. De är ute efter en lösning som tar dem vidare.

Problemet ligger alltså i att många marknadsför konkreta tjänster och slutar där, samtidigt som personer i målgruppen är intresserade av vad de kan få ut av att anlita en expert inom redovisning och revision. Företagare värderar kostnader utifrån hur de påverkar sista raden. Redovisningskostnader hamnar ofta långt ner på prioriteringen eftersom många ser det som ett ont måste istället för en möjlighet. Så borde det inte vara.

Ett flygbolag marknadsför inte en ledig flygstol, de förverkligar drömmar. Redovisningskonsulter kan tänka i samma banor. Erbjud inte enbart ekonomiska tjänster, visa vad det kan innebära för kunden. Vad låter bäst? “Utöver ordinarie redovisningstjänster ser jag över din skatteplanering och optimerar ditt resultat” eller “Jag erbjuder löpande bokföring och årsbokslut”.

Här finns alltså en möjlighet. Genom att ta nästa steg och marknadsföra dig som mer än en tjänsteman som utför lagstadgade uppgifter kan du svara direkt till dina potentiella klienters behov.

Men strategin är ingen nyhet; många redovisningskonsulter marknadsför sig på det här sättet. För att få ut maximal hävstång ska du därför gå ytterligare ett steg och positionera dig utefter dina unika kunskaper. Då kan du hitta din nisch och attrahera kunder som du kan serva bättre än dina konkurrenter.

Utvärdera läget och ta en titt på din senaste marknadsföringskommunikation. Är den generisk? Kretsar den kring standardiserade tjänster som alla redovisningskonsulter och revisorer utför? Då kan det vara klokt att omforma den utifrån din position, och sluta konkurrera på pris.

Ineffektiv kommunikation över telefon

Så, vad är det andra vanliga misstaget? Att enbart ringa potentiella klienter för att visa engagemang och intresse. Det är en för osäker strategi att luta sig mot, eftersom du måste ha perfekt timing för att vara effektiv.

Föreställ dig att du äger en restaurang. Lunchrushen är precis över och du har börjat förbereda inför kvällen. Du har precis fått ett samtal från en av kvällens kockar, han är sjuk och kan inte arbeta. När du letar en ersättare och förbereder inför kvällsservice får du ett samtal. “Hej, jag ringer från XYZ Redovisning. Vi är ett lokal byrå och undrar om du har en minut för att höra vad vi kan erbjuda?”

Vad tänker du?

Självklart finns det inte en minut till övers. Risken är att du inte kommer ha det längre fram heller, och att när du har det är din prioritet inte att ringa och prata om redovisning.

Att ringa är inte fel, såklart. Men utforma system som gör att du kan föra personen vidare, även om det inte finns tid precis när du ringer. Kommunicera på flera kreativa sätt för att nå fram med ett löfte om hur dina tjänster kan göra skillnad. Förklara sedan när dina potentiella klienter har tid och möjlighet att lyssna. Det innebär att du är där när dina kunder är redo. Så skiljer du dig från konkurrensen och anrop.

På Ageras plattform kommer du i direktkontakt med klienter som segmenteras efter dina preferenser. 

Skicka in en intresseanmälan till Ageras

Innehåll

Få 3 offerter