Att första intrycket sker online är mer regel än undantag för redovisningskonsulter och revisorer numera. Det har gjort social proof, alltså indikationer på att andra använt din tjänst, till en oerhört viktig del i din presentation - ingen vill köpa grisen i säcken. Tyvärr är det många byråer som inte arbetar aktivt med att samla recensioner från nuvarande eller tidigare klienter. Det vill vi på Ageras hjälpa till att ändra på. Här följer tips på hur du bygger social proof för din byrå.

Läs mer: Så påverkar digitaliseringen redovisningsbranschen

Varför är det viktigt?

Vikten av recensioner syns överallt. Förut hittade vi dem i specialiserade tidskrifter där experter informerade oss innan vi handlade. Numera krävs inte expertstatus för att påverka en köpprocess. Hur viktiga är inte andras recensioner när vi bokar ett hotell eller skapar ett konto på en hemsida? Till och med ett avslappnat restaurangbesök föregås av att vi skummar igenom TripAdvisor eller Yelp i jakt på information om vad vi kan vänta av upplevelsen.

Samma regler gäller inom redovisning och revision. Det är till och med extra viktigt eftersom det är omöjligt att bilda en uppfattning tjänstens kvalitet på förhand. Recensioner är en av få indikatorer som entreprenören faktiskt kan navigera efter.

Fakta: 84 % av konsumenter litar på recensioner online i samma utsträckning som rekommendationer från vänner.

På Ageras plattform kan klienter lämna både betyg och omdömen. Vår statistik visar att bra recensioner är en avgörande faktor när nya klienter väljer mellan byråer. Många profilsidor saknar fortfarande tillräckliga omdömen, vilket beror på att det helt enkelt är något som båda parter glömmer.

Det är enkelt att lämna en recension men det sker inte automatiskt. Låt oss gå igenom lite tips för hur du kan bygga en bank av högkvalitativa recensioner.

Läs mer: Öka chansen att dina klienter rekommenderar dig till en vän

Våga fråga

Trots att du har en otroligt nöjd kund så är det ovanligt att en recension kommer spontant. Anledningen är att det inte är något de tänker på. Men de flesta är positivt inställda till att lägga en minut på att ge fem stjärnor till någon som hjälpt dem. Du behöver bara påminna dem. 

Visst, det kan kännas stelt att be om en recension av dina tjänster. Men faktum är att det inte är konstigt och du kan enkelt göra det i förbifarten eller via mail. Gör det till en vana, så fort du levererat en tjänst eller kommit en bit i ett samarbete ber du om ett litet omdöme. Kom ihåg att du inte ber om en novell, utan att klicka i ett betyg och skriva en mening eller två

Skapa kvalitet - Be om detaljer

Ett stort antal recensioner är förstås en framgångsfaktor, men kvalitet är också viktigt. Då menar vi inte att alla omdömen är högsta betyg, utan att de ger ett seriöst och gediget intryck. När du ber dina kunder om ett omdöme kan du ta tillfället i akt och pusha för kvalitet. 

Men vad innebär det? Vad gör ett bra omdöme? Recensioner blir levande och trovärdiga när de är förankrade i riktiga händelser. Föreslå att dina kunder refererar till något ni gjort tillsammans. Det kan vara en specifik tjänst eller ett resultat ni uppnått. Lägg till gräddan på moset genom att be dem lyfta fram positiva aspekter av ert samarbete. Det kan till exempel röra sig om hur väl kommunikationen fungerat eller hur enkelt det varit att arbeta med dig.

Vilken recension skulle du föredra?

“Molago Redovisning var fantastiska!”

Eller

“Vi har använt Molago Redovisning för att få styr på vår ekonomistyrning. De är ett kompetent team som gett oss perfekt service genom att alltid vara flexibla och tillmötesgående med kommunikation och lösningar.”

Sprid ordet

När du samlat på dig fina omdömen är det dags att maximera nyttan av dem. Integrera dem på din hemsida och i andra sammanhang. Du hittar en kod på din partnersida på Ageras som du enkelt kan integrera på din hemsida och därigenom alltid visa omdömena. 

Är du i kontakt med en ny klient? Ha alltid en länk till partnersidan redo för att kunna referera till att andra entreprenörer varit nöjda med byråns tjänster.

Läs mer om marknadsföring i redovisningsbranschen: Hitta rätt klienter

Fuska inte 

Vårt sista råd är kanske det viktigaste: lägg inte upp falska recensioner. Genvägar är som bekant senvägar och det kan förstöra ditt rykte och stå i vägen för framgång.

På Ageras säkerställer vi att recensionerna kommer från verkliga klienter. Men även på sidor som vi inte kontrollerar är det bäst att vara ärlig. Ber en klient om en referens vill du kunna hänvisa till omdömen i olika forum, utan att väcka misstankar.

Hur kan Ageras hjälpa din byrå?

På Ageras profilsidor kan potentiella kunder se information och omdömen om din revisions- eller redovisningsbyrå. Det underlättar deras val när de söker efter en ny partner till sitt företag. För dig är portalen en möjlighet att göra ett personligt intryck och nå ut till nya klienter som matchar din byrå. Vi arbetar hela tiden för att hjälpa dig skapa en unik profil som ger dig en unik position gentemot dina konkurrenter. Läs mer om hur vi hjälper redovisningskonsulter och revisroer hitta rätt klienter.

Innehåll

Få 3 offerter