Över tiden kommer du som redovisningskonsult utveckla expertis inom områden som passar särskilda målgrupper. Där hittar du din största framgång och där ska du fortsätta fokusera för att utvecklas i rätt riktning. 

Lär känna dina favoritklienter

Om du ser på dina nuvarande kunder och analyserar vilka du arbetar bäst med kommer du antagligen se ett mönster. De kanske kommer från en specifik bransch, delar ett specifikt behov eller något helt annat. Vad det än är så kan du ta det som en indikation på vilken riktning du ska gå när du letar nya klienter. Därigenom kan du utforma din marknadsföring för att utvecklas i rätt riktning.

Använd vinnande koncept

Vi letar alltid efter nya sätt att göra saker, men det är lika viktigt att lära av det som tidigare fungerat. En bra idé är att gå tillbaka och analysera hur du kom i kontakt med dina favoritkunder från första början:  

  • Var kom de från? Kommer de från en särskild marknadsföringsinsats kan du återanvända den för att attrahera fler liknande klienter.  
  • Vad motiverade dem att komma till dig? Analysera om de delar ett initialt behov som du kan resonera med genom att erbjuda specifika lösningar.

Interagera med dina favoritklienter

När du vet hur du kom i kontakt med dina bästa kunder är det dags att lära känna dem ännu bättre. En effektiv approach är att möta dem ansikte mot ansikte. Professionella organisationer innebär en perfekt möjlighet att hitta och komma i kontakt med nya klienter som matchar dina kriterier. I ditt närområde finns antagligen personer som är aktiva i nätverk som relaterar till din segmenting. Om du inte hittar dem där finns de garanterat online. Gör efterforskningar och ta reda på vilka nätverk som är intressanta för dig.

Hitta öppna events som du kan besöka. Sammankomster innebär goda möjligheter för att nätverka, samtidigt som agendan för mötet avslöjar vilka utmaningar dina kunder står inför just nu.Om det inte finns några i ditt närområde kan du leta efter webinars som riktar sig mot dina kunder. Dessutom finns exempelvis branschspecifika Linkedin- och Facebookgrupper där du kan interagera direkt med din målgrupp. 

Fördelen med den här strategin är att du bygger på din erfarenhet av vad som inneburit framgång tidigare, vilket innebär att du växer i en riktning som du vet passar din expertis. Då kan du bygga och bibehålla konkurrensfördelar. Vi har tidigare skrivit om att framtiden ställer nya krav på redovisningskonsulter. Att hitta och positionera sig inom en nisch är en viktig komponent för framgång.

Använd teknologi

Ageras segmenterar klienter som aktivt söker redovisningskonsult eller revisor efter dina behov. På så sätt kommer du i direktkontakt med möjligheter som kan hjälpa din byrå att växa i rätt riktning. Lär dig mer och testa vår plattform här

 

Innehåll

Få 3 offerter