Google My Business: Vad, varför och hur?

Närvaro online har blivit en självklarhet för alla redovisnings- och revisionsbyråer och vid det här laget har du antagligen en företagssida på både Facebook- och LinkedIn. Att vara synlig på sociala medier skapar en användbar kontaktyta för kommunikation med kunder och underlättar för nya kunder som vill lära känna ditt företag. Men den sociala närvaron borde inte begränsas till Facebook och LinkedIn. En viktig kontaktyta som många ser förbi är “Google My Business”. Låt oss titta på vad det är och hur du kan utnyttja den på bästa sätt.

Google My Business, vad och varför?

Google My Business är en gratistjänst som låter organisationer och företag kontrollera sin närvaro i Googles sökresultat och kartor. Varför ska man använda Google My Business? Siffrorna talar sitt tydliga språk: 67,5 procent av alla sökningar görs via Google och fyra av fem konsumenter använder sökmotorer som det främsta verktyget för att hitta information om företag. Det finns alltså en anledning att optimera din närvaro i sökresultatet och få ett försprång (eller komma ikapp) dina konkurrenter.

Som du säkert vet hittar konsumenter mycket av informationen de söker redan i sökresultaten. Där kan man bland annat hitta information om öppettider, adresser och kontaktinformation. Genom att hantera informationen ger du dina målkunder ytterligare service och gör det enklare för dem att bli kunder hos dig. Dessutom har du möjlighet att interagera med de som recenserar dina tjänster och därigenom skapa trovärdighet genom social proof.

Företag med uppdaterad information prioriteras av Google för specifika sökningar. Om du till exempel söker på “redovisningsbyrå i Stockholm” premieras byråer som har lagt in sin adress i Google My Business.

Google My Business, Hur?

Men hur gör du för att registrera din byrå? Det är enkelt och nedan går vi igenom stegen.

Steg 1: Registrera ditt företag

Första steget är att registrera ditt företag hos Google. Det kan du göra här.

  1. Logga in på ditt Google konto eller skapa ett om du inte har det än.

  2. Skriv in företagsnamnet.

  3. Fyll i företagets adress.

  4. Välj rätt kategori för företaget.

  5. Lägg in ett telefonnummer och företagets hemsida.

  6. Klicka på fortsätt för att avsluta och verifiera företaget hos sökmotorn.  

Google kommer sedan kräva att du verifierar ditt företag för att säkerställa att informationen stämmer. Verifierade företag ser seriösare ut och det ökar därför dina chanser att attrahera nya kunder. 

I de flesta fallen kommer verifieringen ske genom att Google skickar ett fysiskt brev till adressen du angett. Brevet innehåller en kod som du sedan skriver in på ditt konto.

Steg 2: Optimera din byrås närvaro

Optimera presentationen av ditt företag genom att lägga till bilder och svara på frågor från nuvarande och potentiella kunder.

Företag som laddar upp bilder får 42 procent fler förfrågningar och 35 procent fler klick än organisationer som saknar bilder i Googles sökfält. Men vilka bilder ska du lägga upp? Börja med grundläggande er logga. Sedan är det dags att vara kreativ och tänka vilka bilder som är intressanta för din målgrupp. Vi har tidigare skrivit om hur nischer blir allt viktigare i redovisningsbranschen och utgå från dina specifika kunder och försök förstå vilka bilder som kan inspirera dem att klicka vidare till din sida. Titta också inåt och välj bilder som lyfter fram ditt företags image. Då börjar du bygga din byrås varumärke redan i sökfältet.  

Effektiv användning av Google My Business är inte en engångsinsats, det är något du helst ska fortsätta uppdatera över tid. Ett exempel är kontakttider, som många söker efter vid högtider och röda dagar. Genom att uppdatera dem underlättar du för klienter som slipper en negativ överraskning när de förväntar sig att öppettiderna på Google eller hemsidan stämmer. Det innebär också att hela tiden övervaka kommentarer och recensioner som kommer in på Google. Får du negativa kommentarer kan du se dem som en möjlighet att vända missnöjda kunder och alla kommentarer, positiva såväl som negativa, hjälper dig lära inför framtiden.

Om Ageras

Har du kapacitet för nya klienter? Genom Ageras oss får du direkt tillgång till företag från hela Sverige som kontaktat oss för att hitta en redovisningskonsult eller revisor. Nu kan du testa vår plattform kostnadsfritt i en månad. 

Posted: 09 Apr, 2018

Joakim  Carlsson

Läs mer av denna skribent

Ageras erbjuder inte själva ekonomiskt eller juridisk rådgivning, utan har istället valt att samarbeta med redovisningskonsulter, revisorer och jurister som kan hjälpa dig i dessa ärenden. Fyll i formuläret här nedan och få inom kort offerter från professionella experter och rådgivare:
Revisor
Redovisningskonsult