Varje år tilldelas ett antal företag det prestigefyllda gasellpriset. I Danmark är det den danska nyhetstidningen Børsen som delar ut priset till de företag som levt upp till de hårda kriterierna som krävs för att bli en gazelle. I år är Ageras en av dem – och det är vi väldigt stolta över.
Ageras har haft en sammanlagd tillväxt på 1285% över de senaste fyra åren, något som gjort oss till det tolfte snabbast växande företaget i Danmark. Ageras VD Rico Andersen skriver i en artikel på LinkedIn att han är otroligt stolt över vad företaget nu uppnått. ”Detta är utan tvivel en stor prestation för Ageras-familjen. (…) Jag är extremt stolt över vad det symboliserar och jag vill tacka alla som gjort det möjligt, däribland våra klienter, våra partners och våra hårt arbetande Agerianer som bidrar med värde åt branschen varje dag (...) Detta är ett bevis på att hårt arbete lönar sig.”
Men vad är en Gazelle?
”En gazelle är ett företag som haft en positiv tillväxt fyra år i rad och som minst fördubblat omsättningen under samtliga fyra år.” (Borsen.dk) I Sverige delas priset (som i Svenska stavas Gasell) ut av Dagens Industri.
Hur blir man en Gazelle?
Kriterierna som skall uppfyllas för att ett företag skall kvalificera som en gazelleverksamhet är:
- Företaget skall vara ett aktiebolag.
- Rörelseresultatet måste vara positivt.
- Företaget skall ha minst 1 miljon kronor i omsättning eller en halv miljon kronor i bruttoresultat (DKK).
- Minst fyra räkenskapsår skall vara offentliggjorda.
- Företaget måste kunna redovisa en tillväxt under samtliga fyra räkenskapsår.
- Omsättningen/Bruttoresultatet skall minst ha fördubblats under de senaste fyra åren.
Svenska gasellpriset går under liknande, men icke identiska, kriterier.
Ageras fortsätter att sikta högt
Att nu ha vunnit Gazellepriset är ett bevis på att hårt arbete ger resultat! Men det hårda arbetet slutar inte här. Ageras finns idag på fem marknader och kommer att fortsätta expandera för att förbli en ledande tjänsteförmedlare inom ekonomi och juridik. Vi vill fortsätta hjälpa klienter komma i kontakt med rätt leverantör och fortsatt skapa värde för partners, klienter och branschen som helhet.