Den fjärde torsdagen i november inträffar dagen som blivit en vattendelare bland företagare i Sverige – Black Friday. Så som många andra av våra mer moderna traditioner kommer detta fenomen från USA som har blivit en trend som många svenska företag de senaste åren hakat på. Förra året fyndade svenskar varor för 3,6 miljarder kronor, vilket motsvarar en ökning med 59% jämfört med året innan. Men hur ska man som företagare tänka inför denna dag? Hur ska man utnyttja fenomenet och se till att det ger klirr i kassan? Vi reder i denna artikel ut dessa frågetecken och ger dig vår bästa guide inför årets Black Friday!

Var kommer traditionen Black Friday ifrån?

Black Friday inträffar fjärde torsdagen i november vilket är dagen efter Thanksgiving. I USA är Black Friday tillsammans med Cyber Monday, som inträffar första måndagen efter Thanksgiving, en av årets största shopping- och rea dagar och det som kickar igång julhandeln. Vissa säger att namnet ”Black Friday” härstammar från Philadelphia då man på 1960-talet använde uttrycket för att beskriva den stora trafikökningen som skedde dagen efter Thanksgiving. Andra säger att namnet kan kopplas till finanskrisen 1969 men att man nu syftar till att butiker denna dag går från rött (förlust) till svart (vinst) på sina konton. Runt 1975 spred sig namnet utanför Philadelphia och idag omsätter denna dag runt 425 miljarder kronor i USA varje år.

Black Friday i Sverige

Det var först 2013 som butiker i Sverige började haka på trenden och uppmärksamma denna readag men den blev snabbt populär då e-handlare redan då kunde se en försäljningsökning på 100%. Trenden har snabbt fått fäste hos både fysiska butiker och e-handlare i Sverige och i år förväntas det bli den största försäljningsdagen i svensk historia.

Även om denna readag har bidragit till en rejäl försäljningsökning för många butiker har det också lett till att många ser tomma butiker två veckor innan den svarta fredagen, vilket såklart skapar problem. Det gäller därför att se över sin strategi noga inför den 24 november då alla shoppinggalna ger sig ut på jakt efter de perfekta, billiga julklapparna. Se därför till att bygga ett genomtänkt erbjudande så att du som företagare gynnas lika mycket som konsumenten.

Bildkälla: Svensk Handel

Black Friday strategier för företagare

Black Friday förknippas ofta med höga rabatter, långa öppettider och shoppinggalna konsumenter. Vi har i denna guide försökt gå lite utanför boxen och uppmärksammar dig att tänka över din strategi mer noggrant än att bara haka på rea-trenden. Här är våra bästa tips!

Se över ditt erbjudande

Black Friday handlar som sagt om erbjudanden, men ett erbjudande behöver inte handla om att ge kunden mest rabatt eller längst öppettider utan det kan också handla om att erbjuda något unikt. Här bör du tänka vad just ditt företag kan erbjuda som står sig mot konkurrenters erbjudande. Är du ett mindre företag som har svårt att konkurrera mot jättarnas långa öppettider och höga rabatter är detta speciellt viktigt.

Lansera en produkt

Det kan till exempel handla om att ge en gratisprodukt vid varje köp istället för att ge rabatt på dina nuvarande varor. Kanske har ditt företag en ny produkt som ni vill testa på marknaden? Då kan Black Friday vara ett ypperligt tillfälle att lansera denna produkt och snabbt få ut den i omlopp hos konsumenten. Passa på att gynnas av att människor är ute och handlar för att konsumera och inte bara fönstershoppa.

Töm Lagret

Denna readag kan också vara ett bra tillfälle att bli av med varor från höstsäsongen som ännu inte blivit sålda. Just denna dag är konsumenter inställda på att konsumera och varje litet erbjudande, även om det handlar om en äldre kollektion, kommer med stor sannolikhet att lysa grönt i konsumentens ögon.

Stick ut med ett specifikt erbjudande

Ytterligare en strategi för att sticka ut kan vara att endast pusha för en specifik varugrupp. Istället för att rea ut allt i sin butik eller e-handel med 20 % till exempel kan man välja att ha rea på alla svarta produkter till exempel. Driver du ett café eller restaurang kan du kanske bjuda på svart kaffe dagen till ära. Det finns många sätt att vara kreativ och locka till sig kunder utan att behöva rea ut allt man säljer.

Ett mer kontroversiellt exempel är E-handlaren Cards of Humanity som för något år sedan lyckades sälja 30 000 lådor med bajs för 6 dollar styck. Företaget säger sig hata erbjudanden och gjorde denna kampanj som en protest mot fenomenet Black Friday som de tyckte var ”bullshit” (du kan läsa mer om denna kampanj här). Vi väljer att inte kommentera denna kampanj annat än att påstå att det i alla fall var kreativt.

Digital marknadsföring för E-handlare

Som e-handlare gäller det att planera i tid och sätta upp kampanjer med populära sökord kring Black Friday. Se över din historik från förra året och se via vilka sökord som konsumenter bäst hittade till din sida. Gör en analys av årets trender över vilka varor som anses bli populära och inkludera dessa sökord i dina digitala kampanjer.

Black Friday…weekend…week

En annan trend som manga företag börjat med denna dag är att utöka Black Friday till en black weekend. Inför i år är det flera företag som redan gått ut med att de kommer ha en hel vecka av erbjudanden. Ett annat tips är alltså att leka med tiden av ditt erbjudande. Förutom att förlänga rean kan man också välja att göra som Jollyroom gjorde för något år sedan och släppa en ny deal var tionde minut.

Gå emot strömmen

En trend i sig har också blivit att gå emot trenden att rea ut sina varor. Vissa företag har valt att gå bort från att uppmuntra mer, billig konsumtion och istället valt att uppmuntra olika välgörenhetsprojekt så som att istället skänka pengar till behövande. Effekten av en sådan strategi får självklart ännu mer effekt under en dag då de flesta pushar för att vi ska konsumera och spendera på oss själva.

Ett företag som 2015 valde att gå emot strömmen är outdoor-företaget REI som valde att stänga ner sina butiker under Black Friday och uppmuntrade istället folk att fly köphetsen och vara utomhus med sina nära och kära. På deras hemsida kan men se ett öppet brev från deras CEO som bland annat skriver hur de betalar alla sina anställda att vara utomhus med sin familj under denna dag. Under hashtaggen #Optoutside kunde folk dela med sin av sina utomhusupplevelser och kampanjen fick stort genomslag.

Bildkälla: www.rei.com/opt-outside/

Sammanfattningsvis vill vi uppmuntra dig till att tänka utanför boxen inför årets Black Friday. Rea inte bara ut alla dina produkter utan någon specifik strategi utan tänk igenom hur just ditt företag kan bidra med något unikt till alla shoppingsugna konsumenter. En framgångsrik Black Friday kampanj behöver inte handla om mest rabatt eller de längsta öppettiderna utan det kan också handla om att skapa buzz kring sitt varumärke genom en mer kontroversiell strategi likt REI. 

Klicka här om du vill komma i kontakt med en ekonomikonsult

 

 

 

Innehålll