0 Kommentarer
Skriven av Emma Elisabeth Rydell i Ekonomi den 26 Jun, 2017

Så bokför du Swish-betalningar!

Swish har de senaste åren på ett explosionsartat sätt brett ut sig som betalningssätt både bland privatpersoner och företagare. Fördelarna med att erbjuda swish som betalningssätt är för många företagare solklara så som smidigheten, snabbheten och möjligheten att få in pengarna omgående på kontot oavsett veckodag eller tidpunkt på dygnet. Reglerna kring bokföring av swish-betalningar är dock för många inte lika självklara. Därför har vi i denna artikel samlat information kring hur du bokför swishbetalningar för ditt företag eller din förening.

Kort swish-fakta

  • Idag har Swish över 5,5 miljoner användare
  • I maj 2017 ökade antal användare med över 80 000 nya användare
  • Förra månaden swishades det över 10 miljarder svenska kr

Swish har funnits sedan 2012 och skapades genom ett samarbete mellan sex av Sveriges största banker: Danske Bank, Handelsbanken, Nordea, SEB, Swedbank, Länsförsäkringar samt Sparbankerna. Sedan 2012 har även fler anslutit sig till samarbetet däribland Skandia och Ica Banken. Möjligheten att använda Swish för betalningar anslutna till företag, föreningar och organisationer kom först 2014 och har sedan dess blivit en välanvänd tjänst av både privatpersoner och företagare. Det är respektive bank som ansvarar för villkor och eventuella avgifter för sina kunder därför kan dessa skilja sig åt beroende på vilken bank man har.

Du kan läsa mer om hur swish fungerar och hur du dom företagare kan ansluta dig på getswish.se

Att bokföra en swish-betalning

Samtidigt som ökningen av swish bland näringsidkare har ökat så har även Skatteverket uppmärksammat att fler och fler swish-betalningar inte registreras och därför hamnar utanför bokföringen. Den betalningsbekräftelse som kunden får direkt i sin mobil efter att ha swishat iväg sin betalning är faktiskt inte ett kvitto utan bara en bekräftelse på att pengar gått iväg. Denna bekräftelse är inte heller tillräcklig som bokföringsunderlag till affärshändelsen, vilket gör det hela lite krångligare.

Skapa en verifikation

Det du som företagare måste göra är att alltså att skapa en verifikation som är tillräcklig som bokföringsunderlag till affärshändelsen. Ett kvitto klassas idag som en giltig verifikation, men en vanlig swish-bekräftelse gör alltså inte det. Läs mer om verifikationer här.

För att skapa en verifikation kan du till exempel registrera betalningen i ett certifierat kassaregister så att kunden får ett fysiskt kvitto. Kom ihåg att det enligt Skatteverkets regler tydligt måste framgå på kvittot vilket betalningsmedel som använts vid en betalning. Skapa därför en knapp på din kassa för swish om du använder dig av swish som betalningsform så att kunden får ett kvitto där det tydligt framgår.

Bokför transaktionen

Swish kan som betalningsmedel jämföras med kontant- och kortbetalning och därför gäller reglera om kassaregister i Skatteförförandelagen. Reglerna säger att kontanta betalningar måste bokföras senast dagen efter att det inträffat medan reglerna är kortbetalningar är mer tillåtande. Eftersom swish är en form av elektronisk betalning så jämställs den inte med kontanta betalningar och tiden man har på sig att bokföra blir därför lite längre.

Detta innebär att om man har registrerat en swish-betalning i sitt kassasystem så får bokföringen i normala fall senareläggas med upp till 50 dagar efter utgången av den kalendermånad som betalningen inträffade. För mindre företag kan tiden vara ännu mer tillåtande.

Vissa väljer att ta dagsavslutet från sitt kassaregister som underlag och sammanslå dagens swish-transaktioner i en verifikation som sedan bokförs. Detta är praktiskt för verksamheter som har många små betalningar per dag.

Läs mer om reglerna kring arkivering av fysiska och digitala kvitton här: Digitala kvitton - hur fungerar det egentligen?

Källa startbild: Getswish

Ageras strävar efter att skapa transparens på marknaden för finansiella och juridiska tjänster - till förmån för kunder, företag och marknaden som helhet.