Om du är en av Sven Cristeas 3500 följare på LinkedIn känner du honom antagligen som #tillväxtrevisorn. Sveriges första influencer inom redovisnings- och revisionsbranschen? Mycket möjligt. Till vår stora glädje hittade vi tid för en intervju i ett annars späckat schema. Det blev ett givande samtal som lämnade oss med nya insikter från frontlinjen av den moderna redovisnings- och revisionsbranschen.

En redovisningskonsult hjälper dig med många saker

En snabb titt på innehållet under  #tillväxtrevisorn och det blir tydligt att Sven skiljer sig från den stereotypiska revisorn. I flödet delar han intressanta citat, insikter och bilder. Glimtar från en händelserik vardag där seminarier, mässor, workshops, och idrottsaktiviteter varvas med företagsbesök och utbildningar.  

“Jag tycker det är bra att någon ser yrket på ett nytt sätt. Jag tror folk uppskattar det, det händer mycket, jag är ganska bra på att vara aktiv.”

Innehållet under hashtaggen följer två spår som egentligen går hand i hand. Det ena handlar om att underhålla och inspirera genom att måla upp och visa en annan sida av revisorsyrket. Det andra är kopplat till marknadsföring och går ut på att bygga Svens personliga varumärke.

“Många ser dessvärre yrket som grått och tråkigt och halva poängen är att visa att det inte är sant och samtidigt förmedla KPMG:s varumärke. Men det är inte enbart för andra revisorer. Många väljer en revisor på flera grunder och jag tror att det är viktigt att visa hur man skiljer sig från mängden.”

Marknadsföringen har burit frukt. Det personliga varumärket har fått fäste och Sven finner sig allt oftare i situationer där han blir igenkänd på olika event. Men att bygga ett personligt varumärke på sociala medier är lättare sagt än gjort. Hur gör man? #tillväxtrevisorn slog inte igenom över en natt och Sven har testat sig fram - risker är nödvändiga på vägen till framgång. Dessutom framhåller han vikten av att våga vara sig själv och att transparens är en central aspekt i #tillväxtrevisorn.

“Jag har upplevt flera år av att man liksom ska smussla med vilka företag man jobbar med. Men jag tror att det är viktigt att våga vara transparent och låta människor veta vad du gör.”

Det låter lovande, bjuda på sig själv och dela med sig av sin vardag. Samtidigt kan man fråga sig om det finns utrymme för flera revisorer som vill ta plats på sociala medier?

“Det är klart det gör. Häromdagen såg jag #finansrevisorn, det tyckte jag var trevligt. Det handlar om att våga, så ser jag det.”

Alla behöver inte heller nå tusentals följare, det kan löna sig att vara närvarande och nätverka i mindre skala i relation till sitt affärsområde. #tillväxtrevisorn har en tydlig profilering mot startup- och tillväxtbolag, vilket leder in oss på ett hett samtalsämne inom branschen: nischer.  

“Att prata nischer låter lite väl pretentiöst. Men jag tror du måste hitta någon typ av “unique selling point”, för att låta lite tråkig. Är du inte snyggast i världen måste du hitta något annat och då är ett expertområde ganska bra.”

Det finns flera anledningar till att nischer är viktiga i det moderna revisionslanskapet.

“För många har revision blivit en “commodity”. Då är det lättast att välja det billigaste alternativet. Har man kommit in i en nisch är det enklare att fortsätta verka och sälja inom den nischen. Man har något att backa upp med.”

Branschspecifikt fokus blir med andra ord en konkurrensfördel för den som inte enbart vill konkurrera på pris. I och med det tar rollen som revisor en ny riktning och att använda sin djupa kunskap för rådgivning blir en stor del av yrket. För Sven innebär det bland annat att skapa ordning i kaoset som lätt uppstår i kölvattnet av stora visioner. Något som karaktäriserar tillväxt- och startupföretag.

“Inställningen är att ingenting är omöjligt, allt kan fungera, lite Pippi Långstrump. Där kan man göra mycket som revisor, de behöver någon som kan peka dem i rätt riktning när entusiasmen blir översvallande. Jag tycker det är väldigt roligt att få möjligheten att hänga i den miljön med den typen av personer.”

Men att kunskapen ska vara branschspecifik är inte hugget i sten och vid närmare eftertanke är #tillväxtrevisorn ett exempel på att det finns flera möjligheter att hitta en nisch.

“Tillväxt och startup är inte så mycket en bransch, det är ett stadie i företagets resa. Så man kan inte bara hitta sin nisch i en specifik industri, det finns olika grunder. Allt handlar om perspektiv.”

På bloggen har vi skrivit en del om hur digitalisering och automatisering formar framtiden inom redovisning och revision. Det är ett område som intresserar Sven och även där ser han möjligheter.

“Jag är helt för digitalisering och automatisering av standardiserade redovisningsuppgifter. I det tror jag dock att revisorns roll kommer bli ännu viktigare. Om du använder ett automatiskt program så är det inte felfritt, långt ifrån. Då tror jag revisorn kommer ha en ännu viktigare uppgift i att fånga upp felen som blir, det finns inget annat filter.”

Jobbet som revisor kommer bli mer effektivt och man kan lägga tid på roligare saker, rätt saker, enligt Sven. När standardiserade uppgifter försvinner måste revisorn bli affärsdriven och samtidigt vara sann mot grundbulten i yrket och se till att de finansiella rapporterna blir väsentligt korrekta. Det är en delikat balansgång.

Sven inspirerar inte enbart på sociala medier. För några veckor sedan höll han ett föredrag på Handelshögskolan i Göteborg. Temat var “Måste man kunna redovisning?” och föredraget riktade sig mot morgondagens entreprenörer och företagsledare.

“Man måste inte kunna redovisning men jag menar att du har två vägval. Antingen har du en revisor som säkerställer kvaliteten på din redovisningskonsult eller den automatiserade bokföringen, eller så lär du dig att se över den själv.”

Enligt Sven försvinner alltså inte risken att trampa snett när processer automatiseras, snarare tvärtom. Det innebär att revisorn är här för att stanna, om än i ny skepnad.

Med de orden tackar vi Sven för hans tid och spännande tankar. För den som vill fortsätta inspireras rekommenderar vi att följa #tillväxtrevisorn på LinkedIn.

Ageras är en mötesplats för redovisningskonsulter, revisorer och företag. Nu kan du som är revisor eller redovisningskonsult registrera ett demokonto och testa vår tjänst. Läs mer här.

Innehåll

Få 3 offerter