Revisionspriser och revisorspriser är några av de sökord som googlas mest när det kommer till revision. Anledningen till detta kan vara att priserna kan variera mycket revisionsbyråer emellan och för att man vill jämföra vad man kan få för vilket pris hos olika aktörer. Vi på Ageras förespråkar alltid att inte bara titta på priset när det kommer till revisionstjänster utan också se till så att du får precis den kvalitén som du behöver för just ditt ärende. Det finns mycket att göra för att få ned revisionskostnaden och samtidigt behålla kvalitén. Vi ger dig i denna artikel våra bästa tips som du enkelt kan applicera på din verksamhet.

1. Noggrann dokumentation

För det första bör du se till att ha mycket dokumentation förberedd för din revisor. Ju mer jobb du har lagt ned i att få fram nödvändig information desto mindre tid kommer revisorn behöva lägga ned på att leta, vilket i slutändan betyder färre revisorstimmar att betala. Se till att ha tillhörande underlag till dina bokslutsbilagor så att man snabbt kan granska informationen. Har du allt i pappersform kan du lägga lite extra tid på att sortera allt så att det blir enklare att navigera bland alla papper. Är din dokumentation digital kan du med fördel skicka den till din revisor i förväg som förberedelse.

2. Gör klart din sammanställning

Det gäller också såklart att ha all din dokumentation färdig och sammanställd när det är dags för revisorn att granska den. Stäm av dina utestående fakturor och dubbelkolla så att allt i bokslutet verkligen är färdigt. Den tid du lägger på att göra klart får du tillbaka om revisorn inte behöver börja med att ’göra klart’.

3. Kommunikation

Vårt nästa tips är att ha en god kommunikation med din revisor under året. Att kunna bolla en fråga i ett tidigt stadie kan spara dig massor med tid i slutändan. Att lägga oklarheter på hög under hela året som ni sedan ska börja rota i när det är dags för revision är ingen god idé. Ta tag i frågetecknen medan det är färska i huvudet och fråga gärna din revisor för lite guidning under året. Om din revisor har en grundläggande kunskap om hur din verksamhets år har sett ut är det en stor fördel när det är dags att sätta sig ned med all dokumentation. Försök ha en löpande dialog med din revisor och var tydlig och konkret med de uppgifter du delar med denne för att få ett så effektivt och bra kunskapsutbyte som möjligt.

4. Tillgänglighet

Sist men inte minst tipsar vi dig om att finnas tillgänglig för din revisor. Det gäller även för den personal som hanterar den information som kan vara av intresse för revisorn så som ekonomipersonal och beslutfattare inom verksamheten. Revisorn kanske kommer behöva boka ett möte med ekonomiansvarig för att kunna gå vidare med revisonen och då är den fördelaktigt om denne finns på plats och är redo att rucka i sitt schema just de veckorna. Planera och förbered för att vissa personer kan behöva vara extra flexibla för att undvika att processen stannas upp.

Det finns många duktiga revisorer där ute som brinner för sitt jobb och för att få hjälpa till. Ta gärna en titt i vår byråguide med byråer över hela landet där kunder har gett sitt betyg – klicka här för att komma till byråguiden.

Vi hoppas att dessa tips kommer vara användbara för dig och din verksamhet. Lämna gärna en kommentar här nedan om du har andra tips eller om du undrar något kring revison och revisionspriser.

 

 

Innehåll

Få 3 offerter