Om du arbetar med att sälja tjänster kommer du känna igen dig i beskrivningen av kundrelationerna som kostar mer än de smakar. Klienter som tar energi genom att vara sena med betalningar, som kritisera arbetsprocesser och resultat, samtidigt som de förväntar sig att vara centrum i ditt universum.

Det är lätt att bli frestad att bara låta dem gå, men även de besvärligaste klienterna kan vara viktiga för din verksamhet och ibland är det värt att bita i det sura äpplet och kämpa vidare. Men hur gör man det? Ageras kretsar kring affärsrelationer och vi har sett det mesta. Här kommer några knep som hjälper dig vända dina värsta klienter till fruktbara samarbeten.

Att hantera besvärliga klienter

Tip 1: Välj dina ord

Vid diskussioner med kunder är det en bra idé ha i åtanke att en del av problemen kanske beror på att ni talar förbi varandra. Ditt och dina klienters affärsspråk kan skilja sig mycket och ibland uppstår missförstånd därför att ni helt enkelt använder olika uttryck för att beskriva samma sak. Om så är fallet, försök spegla motpartens språk och se om ni kan hitta en gemensam grund.

Så gör du för att hitta klienter i din målgrupp

Tip 2: Var specifik

Ibland ventilerar vi missnöje i luddiga termer. “Ingenting fungerar”, “allt blir bara fel” ger ingen större insikt om vad som är roten till ett problem. När din klient ger den sortens kritik är det bra att be personen vara mer specifik och förklara missnöjet i konkreta termer. Det är en lösningsfokuserad approach som tar er vidare när ni kan diskutera anledningar och inte bara utfall.

Tip 3: Lyssna, men gå inte med på allt

Att hålla med klienten kanske är den enklaste vägen ut, men det är en lösning som kan innebära att du skjuter dig själv i foten eftersom kritik som är missriktad, eller inte fungerar i praktiken, kommer komma tillbaka om och om igen. Försök alltid lyssna på vad dina klienter säger, men gå inte med på allt och förklara din sida av saken. Är kravet orimligt? Säg det. 

Tip 4: Fokusera på helheten

Säkerställ att ni båda är fokuserade på det övergripande målet med samarbetet. Då kan du alltid referera till att ni faktiskt rör er i rätt riktning och undvika att fastna i oviktiga detaljer. Tipset är framförallt applicerbart när du konsulterar klienter i affärsstrategiska frågor. Rom var inte byggt över en dag, det är inte affärsstrategier heller.

Hur affärsrådgivning blir viktigare i och med digitaliseringen

Tip 5: Använd visuella hjälpmedel

Försök med andra kommunikationsmedel när ni inte förstår varandra. Var till exempel öppen för kommunicera via Skype istället för på telefon eller e-post. Då kan du använda visuella hjälpmedel som tabeller för att förklara dina poänger effektivt. Testa dig fram med olika typer av knep och lär dig hur du kommunicerar bäst med varje klient.

Tip 6: Vidarebefordra klienten

Ibland är det personkemin som helt enkelt inte fungerar, ni är som vatten och olja. Det krävs ett visst mått av självinsikt för att inse att det inte enbart är klienten som är problemet. Om du känner så men fortfarande ser stort värde i affärsrelationen är det en bra idé att vidarebefordra kunden internt. Erbjud bra service genom att fråga om det är någon annan på byrån som de tror skulle passa bättre.

Tip 7: Låt klienten gå

När allt annat misslyckats och både du och klienten bara bankar huvudet i väggen är det dags att släppa taget. Avsluta professionellt och referera till en annan firma som du tror passar bättre för företaget i fråga.

På Ageras plattform hittar redovisningskonsulter och revisorer nya klienter som är segmenterade baserat på dina preferenser.

Skicka in en intresseanmälan idag

Innehålll