En förvaltningsberättelse är en sammanställning över ett företags viktigaste händelser under ett räkenskapsår.
Vad är en förvaltningsberättelse?
En förvaltningsberättelse är den del av ett företags årsredovisning som beskriver företagets viktigaste händelser under ett räkenskapsår. Den ger en överblick över hur utvecklingen sett ut för företagets verksamhet, resultat och ställning på marknaden. Kortfattat kan man säga att förvaltningsberättelsen tar upp sådant som inte berättas genom balans- och resultaträkningen. Som regel ska den spegla en rättvisande bild av verksamheten och dess resultat. Den måste också vara skriven på ett sådant sätt att den är lättförståelig för intressenter.
Vad måste en förvaltningsberättelse innehålla?
Innehållet i en förvaltningsberättelse styrs av Årsredovisningslagen (1995:1554) , ÅRL. Den beskriver vad företag måste inkludera i detta kapital vilket bland annat omfattar följande:
Information om företagets verksamhetsområde
Information som är viktig för att kunna bedöma företagets utveckling av verksamheten, ställningen och resultatet men som inte har angetts på annat sätt
Väsentliga händelser som inträffat under företagets räkenskapsår
Information om vad företaget förväntar sig i framtiden samt potentiella risker och osäkerhetsfaktorer inom marknaden och branschen
Information om företagets eventuella filialer i utlandet
Information om företagets aktier, kvotvärdet för dessa samt andelen
Skälen bakom eventuella förvärv eller överlåtelser av de egna aktierna som gjorts under räkenskapsåret
Resultatdisposition, det vill säga information om lön och arvoden samt hur det egna kapitalet ska användas
Du behöver inte ge oss en detaljerad beskrivning, en kort beskrivning räcker. Våra experter kommer att granska ditt ärende innan vi matchar dig med rådgivare.