Musik strömmar från ett DJ-bås, folk pratar högt i sina headset, emellanåt hörs ljudliga applåder och visslingar medan en happiness-manager delar ut läskande ingefärsshots för att hålla anställda friska i vinterkylan. Denna beskrivning som skulle nog inte passa in på vilket företag som helst, men på Ageras är detta vardag.

De flesta som jobbar här har aldrig arbetat på en arbetsplats som liknar denna, och för vissa kan det först kännas överväldigande att ta del av den energi som flödar mellan dessa väggar. Något som slår en när man kliver in genom dörrarna är även den höga professionella nivån bland de anställda med stort fokus på ambition, samtidigt som atmosfären är informell och avslappnad. Ledningen och de högsta cheferna går ofta runt till medarbetarna för en liten pratstund, och det är tydligt att de värdesätter sina anställda och ser dem som viktiga resurser för företaget.

Det säger alltså sig självt att det är viktigt att trivas på sitt arbete. Det kan innebära allt ifrån att ha intressanta och utmanande arbetsuppgifter, goda arbets- och lönevillkor och en professionell ledning till att man trivs med sina kollegor och får ett socialt utbyte på sin arbetsplats. Vi är alla olika och har olika behov. Några behöver arbeta ensamma, medan andra motiveras av att arbeta i team. Vissa föredrar öppna kontorslandskap, musik och mycket liv och rörelse omkring sig medan andra presterar bättre i en stilla och lugn miljö. Lika viktigt är det att känna sig värdesatt och respekterad för det jobbet man gör och känna att det man gör betyder något.

Vad tänker vi på när vi hör ordet kultur?

Javier Amigo Miranda (Chief Operating Officer): «Kultur för mig, i moderna företag, är frihet. Frihet att tillåta medarbetare göra det som de anser är bäst».

Rico Andersen (Verkställande Direktör): «Jag menar kultur är en slags ande, en viss energi som existerar. Det är något som för människor samman, nästan som en religion».

Och här på Ageras är det definitivt frihet och en viss energi som florerar. Det stora och öppna kontorslandskapet, beläget på ett loft i centrala Köpenhamn med takterrasser åt båda håll bidrar delvis till den kreativa miljön. Vi har också vår helt egna motivationsguru, Thomas Vibe, som har titeln Chief Happiness Officer.

Thomas har ansvar över att spela musik och skapa en god stämning. Varje gång en Agerian har nått ett resultat, spelas deras individuellt valda låt på högtalarna medan kollegor kommer och gör high-five och ger en klapp på axeln. Det är verkligen en miljö där delad glädje är central, vilket förstärker känslan av ett gott resultat. Vidare motiveras medarbetarna av att det är högt i tak och att de har frihet att kunna planera sin dag själva. Inte minst är det stort fokus på självutveckling och att varje anställd ska få bruka sin hela potential.

Vår Chief Happiness Officier och ledning arbetar för att varje medarbetare ska vilja göra sitt bästa, samtidigt som man har roligt. Det är en kultur som medarbetarna värdesätter högt och som gör att ingen dag är den andra lik. Vår VD tillägger att kulturen på sätt och vis också har några regler, och att vi alla har ett gemensamt ansvar att följa dessa regler för att värna om allas integritet:

«Varje gång en ny Agerian börjar här, berättar vi om kulturen. Kulturen har regler som varje Agerian måste följa. Till exempel så ger vi varandra applåder, vi firar varandra. Du kan inte komma in i en grupp som klappar, och inte klappa med. Vi lyssnar på musik medans vi arbetar, och varje gång en Agerian når ett resultat, går de andra medarbetarna bort och ger en high-five. Utan en kultur skulle vi inte ha en identitet».

Som ny på en arbetsplats har man alltid ett ansvar att anpassa sig till kulturen. En anpassning till företagets sätt att arbeta ska dock inte ske på bekostning av personliga värderingar och gränser. Man ska känna sig hemma på arbetsplatsen och kunna arbeta under sina premisser. Det är inte säkert att ett ställe som detta passar för alla, där tempot och volymen är hög och där det förväntas mycket av dig. Om dessa saker däremot är något som man personligen drivs av, kan vinsten bli dubbelt så stor hos Ageras.

Kulturen har också förändrats och utvecklats genom årens lopp, från det att företaget startades i 2012 fram till idag. Det är en snabbt växande start-up och det är naturligt att det sker förändringar i takt med att antalet medarbetare stiger och behovet av struktur ökar. Många medarbetare har varit med på hela resan och märker såklart av förändringarna, men fokus på att alltid ha roligt är fortfarande lika centralt.

Thomas Vibe (Chief Happiness Officer): «Vi lever i ett väldigt priviligierat land och kan tjäna pengar på många olika sätt. Men vi har bara ett liv, så det handlar om att arbeta på ett härligt ställe där man trivs och är glad».

Det är inga tvivel på att medarbetarna på Ageras trivs. Vi ser på oss själva som en familj där alla nya anställda blir inkluderade från dag ett och där man ska känna sig hemma. Det gör också något med dynamiken att det är så många unga människor och att många har olika bakgrunder. Som många har påpekat är ingen dag den andra lik och här finns alltid en överraskning som väntar runt hörnet.

Hoppas att du inspirerats av att läsa om Ageras och vår kultur. Har du några frågor är du alltid välkommen att kontakta oss.

Ha en fin dag!

Innehåll

Få 3 offerter