Arbeta som frilansare - Guide till hur du kommer igång

Frilansarbete blir allt vanligare i Sverige och många drömmer om att kasta loss och arbeta på egen hand. Har du tänkt på hur det vore att jobba som frilansare? Då är den här artikeln för dig. Vi tar ett brett perspektiv och försöker besvara frågor som: 

  • Hur hittar jag klienter? 
  • Hur formulerar jag affärsidén?  
  • Hur bygger jag mitt varumärke?  
  • Hur fungerar det med ekonomi, redovisning och liknande?  

Ageras har pratat med Sandor Dahl som driver mediebyrån Bergen foto och media, ett företag som dagligen arbetar med frilansare. Samtalet ligger till grund för artikeln som är uppdelad i 10 delar:  

Del 1: Vad är frilans? 
Del 2: Affärsområden för frilansare
Del 3: Hur hittar frilansare kunder? 
Del 4: Varumärke
Del 5: Prissättning
Del 6: Företagsekonomi för frilansare
Del 7: Fakturering
Del 8: Vad händer när frilansare inte får betalt? 
Del 9: Det behöver du 

Del 1: Vad innebär frilansarbete?  

Låt oss börja från grunden. Att arbeta som frilansare innebär att man erbjuder sina tjänster till företag eller privatpersoner mot kompensation, utan att ta fast anställning hos dem. Ofta arbetar man på uppdragsbasis.  

Traditionellt syftar termen på människor inom kreativa yrken. Vanliga exempel är fotografer, skribenter och designers. Även om de är vanliga områden för frilansare så sätter de inte gränserna för vad en frilansare kan vara; det finns inget formellt krav och titeln är oskyddad.  

Ageras erbjuder en kostnadsfri tjänst som hjälper egenföretagare hitta skräddarsydda redovisningstjänster. 

Klicka här för att få tre kostnadsfria offerter

Del 2: Affärsområden för frilansare 

Som sagt, frilansare kan verka inom flera områden. För dig som funderar på vad du ska specialisera dig inom är rådet att plocka den lägst hängande frukten. Specialisera dig där du kan utmärka dig och du vet att det finns en efterfrågan. 

Har du ingen expertis, men drömmer om att bli egen, är det dags att börja öva. Som tur är lever vi i en tidsålder då kunskap är mer lättillgänglig än någonsin tidigare och genom lektioner online kan du träna upp kunskaper inom de flesta områden. På till expempel lynda.com finns utbildningar som öppnar dörrar för digitalt arbete. Osäker på vad som ska bli din specialitet? Läs vidare för inspiration på vad du kan göra som frilansare.  

Foto:  

Antagligen har du sett att fotografier i tidningsartiklar ofta är signerade med privatpersoners namn. Det innebär vanligtvis att det är en frilansare som sålt bilden. Att ta bilder för nyhetssajter och tidningar är en väg att gå, men det är långt ifrån den enda.  

Även om det kan kännas som att alla är fotografer numera så finns en efterfrågan för professionella bilder. CV-bilden på LinkedIn eller bröllopsbilderna måste ju vara perfekta. Med andra ord, det finns möjligheter för dig som är flink med en kamera, om du kan hitta en nisch och skapa dig ett namn inom den.   

Video:  

Att filma är ett annat brett arbetsområde för aspirerande frilansare. Nyhetssajter, mäklarfirmor och företag inom underhållningsbranschen är bara några exempel på företag som regelbundet behöver en person med en filmkamera. Numera har många organisationer en Youtubekanal, vilket har öppnat upp nya möjligheter för frilansare inom videoproduktion.  

Design:  

Datorprogram som gör det möjligt att utforma kataloger, firmapamfletter, hemsidor och liknande har gjort grafisk design till ett vanligt arbetsområde för frilansare. 

En av de nya grenarna inom design hittar vi inom 3d-animering. Designers kan utforma allt från modeller av hus och flygplatser, till produkter. Här finns goda möjligheter för privatpersoner att konkurrera genom att vara först på bollen vid teknologiska framsteg.  

Text:  

Nyhetsartiklar, copy, produktbeskrivningar och manus är en handfull av skrivjobb för frilansare. Det är ett attraktivt arbetsområde som knappt kräver någon finansiell investering, vilket medför en baksida i att det råder hög konkurrens.  

För dig som bli frilansande skribent är en blogg en bra utgångspunkt. En välskriven blogg blir en portfolio att visa uppdragsgivare. Där kan du slipa dina färdigheter och samtidigt bygga ditt varumärke. 

Webbutveckling:  

Utveckling av hemsidor är en potentiellt lönsam sysselsättning. Efterfrågan är hög, samtidigt som de flesta egenföretagare är okunniga på området. Men vi höjer ett varningens finger: det finns ett hot som kommer från "drag-and-drop" verktyg som gör det relativt enkelt att bygga en egen hemsida.  

Onlinemarknadsföring:  

Marknadsföring på Internet kräver kunskaper inom SEO och sociala medier. Företagen kämpar för att synas online och framgång kräver ofta expertkunskaper. För mindre företag är det sällan ett alternativ att anställa en marknadsförare på heltid, vilket innebär möjligheter om du har kunskaper på området. Har du inte det så finns en uppsjö av lektioner att hitta online.   

Ekonomisk rådgivning:  

Många företag behöver affärsstrategisk eller administrativ hjälp periodvis, speciellt vid årsbokslutet.  

Del 3: Hur hittar frilansare klienter?  

Oavsett vilket område du frilansar inom så finns det något du måste ha: kunder. Men var hittar du dem?  

Kontaktnät 

Många förbiser potentialen i sitt kontaktnät i jakten på nya klienter. Använd kontaktnätet till max, för att hitta klienter och för att sprida ordet om dina tjänster. "Ryktet är den effektivaste marknadsföringen" är en kliché som verkligen stämmer.  

Håll alltid ögonen öppna efter nya uppdrag i omgivningen, du vet aldrig när de kan dyka upp. Se till att ha en lista att anteckna möjligheter i.

Uppdragsförmedling online 

Det finns flera hemsidor som fungerar som marknadsplatser för frilansare och företag. Kom ihåg att du inte är begränsad till att leta uppdrag i Sverige, så skanna även den internationella marknaden.  

Försök hitta sidor för din nisch. Vår tjänst, Ageras, är ett exempel på en nischsida som vänder sig till redovisningskonsulter och revisorer som på ett enkelt sätt vill hitta kunder för sina tjänster i hela Sverige. Finns det ingen direkt marknadsplats för de tjänster du erbjuder kan du vända dig till forum och Facebook- eller LinkedIngrupper.  

Vanligtvis erbjuder hemsidorna möjligheten att skräddarsy en profil. Om du gör ett grundligt jobb förbättrar du chansen att lyckas. Fundera på vilket första intryck du vill förmedla till dina framtida kunder. Lägg gärna med en länk till din portfolio, hemsida eller blogg. Beskriv dina tjänster och kompetensområden. Då vet personen som funderar på att anlita dig vad han eller hon kan förvänta sig, vilket gör det enklare att våga satsa på just dig.   

Cold Calling 

En simpel strategi för att hitta nya uppdrag är att plocka upp telefonen och börja ringa.  

Inbound marketing 

Inbound marketing handlar om att få kunderna att komma till dig utan att du behöver kontakta dem direkt. Se till att din hemsida ger ett professionellt intryck och är sökmotoroptimerad. En hemsida ska fungera som en magnet i cyberrymden så fyll den med innehåll som är värdefullt för din målgrupp. I början, innan du fått upp din sökmotorranking, kan det vara värt att betala för placeringar. 

Del 4: Bygga personligt varumärke  

Vi berörde det kort i den tidigare delen, men låt oss gå in djupare på vad det innebär att ha ett varumärke som frilansare. Branding handlar om hur du presenterar dig för att bygga en professionell identitet som omgivningen känner till och kommer ihåg.  

Vi delar upp verktygen för att skapa ett varumärke i delarna portfölj/CV, hemsida, sociala medier och offline.  

Portfolio/CV 

En portfolio är den kreativa arbetarens CV. Frilansare som arbetar inom andra områden, som till exempel redovisningskonsulter och revisorer, använder i vanliga fall ett vanligt CV som pekar på tidigare prestationer.  

En portfolio eller CV innehåller vanligtvis:  

  • Relevanta uppdrag 
  • Referenser till tidigare klienter 
  • Lista över tidigare uppdrag 
  • Bilder eller länkar till tidigare arbeten du utfört (mest applicerbart för kreativa yrken)  

Hemsida 

Din hemsida ska spegla dig i din professionella roll. Använd den brett, till exempel kan en blogg på sidan bidra till att bygga din auktoritet inom området.  

En typisk hemsida för frilansare innehåller vanligtvis:  

  • En beskrivning av vad du erbjuder  
  • Dina unika kunskaper, det som särskiljer dig från konkurrensen 
  • CV eller portfolio 
  • Prisinformation eller möjlighet att direkt be om en offert 
  • Kontaktinformation 

Sociala medier  

Du bör vara aktiv på flera sociala plattformar. Modern varumärkesstrategi kretsar i stor utsträckning kring att vara aktiv i rätt omgivningar. Gå med i grupper där du kan marknadsföra dig och hitta jobb. Delta med ditt unika perspektiv i samtal online och dela med dig av dina kunskaper. Är du riktigt skicklig kan du bygga upp en följarbas genom att dela relevant information som dina följare kan använda.  

  • Facebook: Använd Facebook för att dela innehåll, från din blogg eller hemsida samt andra källor. Facebookgrupper är en enkel och effektiv för att nå ut med ditt namn på relevanta platser.  
  • LinkedIn: Det professionella nätverket erbjuder också nischade grupper för att dela material. Dessutom kan du nå uppdragsgivare direkt.  
  • Instagram: En uppdaterat Instagramkonto kan förmedla en bild av vem du är och vad ditt arbete går ut på.  

Off-line 

Imagen off-line är självklart viktig. Delta på träffar som exempelvis mässor och seminarier i anslutning till det du sysslar med. 

Branding är en evig process som följer med dig överallt när du, ditt företag och ditt varumärke i slutändan är samma sak. Termen personal branding har varit ett buzzword under flera år och det är väldigt relevant för dig som frilansare. Reflektera över vilken bild du vill sända ut till omgivningen och försök få den att gå i linje med dina tjänster. Men försök inte förmedla något som inte stämmer, forskning har visat att människor vänder sig mot varumärken som de uppfattar som påklistrade och falska, personligheten måste vara genuin.  

Del 5: Prissättning  

För frilansare som arbetar på egen hand är timpris eller fastpris de vanligaste prismodellerna. Om du arbetar som frilansare genom en byrå kan du också få betalt baserat på provision. 

Att hitta ett rimligt pris är något av en djungel. För att veta hur mycket man kan ta betalt är det bra att benchmarka mot marknaden och se vad andra frilansare tar betalt för liknande tjänster.  

Som frilansare är det också en god idé att upprätta en kostnadsbudget inför varje uppdrag. Beräkna fasta- och rörliga kostnader. Fasta kostnader kan exempelvis vara hyra av kontor. Rörliga kostnader kan innebära kostnader för programvara för ett visst uppdrag, material eller resekostnader. Med en budget kan du gå baklänges för att beräkna vilket pris du behöver ta ut för att göra den vinst och få den månadslönen du tänkt dig. 2,4-formeln är en metod där du utgår från din tänkta månadslön för att beräkna arvodet. Läs mer om den här.

Var tydlig och gör upp om pris och betalning innan du börjar arbeta med projektet. Även om det kan kännas jobbigt är det enklare i längden. 

Del 6: Företagsekonomi för frilansare 

F-skatt 

För att du ska kunna ta betalt måste du fakturera via F-skatt. Det är därför vanligt att frilansare upprättar ett företag att arbeta genom. Vilken bolagsform som är bäst beror till stor del på hur mycket investeringar din verksamhet kräver. För en djupare guide om företagsformer, läs Ageras guide som du hittar här.  

Egenanställningsföretag 

Ett egenanställningsföretag erbjuden en annan möjlighet. Egenföretag låter frilansare ansluta sig och tar sedan hand om det administrativa arbetet med fakturering, skatt och lön. Frilansaren betalar sedan för tjänsterna genom en provision på sin lön.  

Skatt 

Som frilans i enskild firma kan du inte betala ut lön till dig själv, istället gör du uttag från företaget. Skattemässigt innebär det att du betalar egenavgifter, kommunal inkomstskatt och eventuell statlig inkomstskatt på företagets vinst, och inte din lön.   

I ett aktiebolag kan du välja att ta ut lön eller utdelning, eller båda. Skattesatserna skiljer sig åt vilket innebär att den som är skicklig kan planera för att minimera skatten. Samtidigt kräver aktiebolag mycket administrativt arbete, vilket tar tid från ditt frilansande.  

I egenanställningsföretag betalar företaget arbetsgivaravgift och A-skatt som om du vore anställd.  

Frilanstjänster är momspliktiga. Texter beskattas med 6 % moms och andra arbeten med 25 % moms. Har du till exempel både fotat och skrivit en text kan du dela dem och beräkna momsen för vardera.  

Del 7: Fakturering 

När du har prissättning och bolag på plats är du redo att fakturera. En faktura är en skriftlig begäran om betalning och att hantera faktureringen rätt är viktigt för frilansare.  

För den som ansluter sig till egenföretag ingår fakturering och administration av intäkterna.  

Du med eget företag skickar själv fakturan till uppdragsgivaren. Läs vad en faktura ska innehålla här.  

Hitta revisor eller redovisningskonsult för ditt företag, kostnadsfritt. 

Klicka här för tre kostnadsfria offerter

Del 8: Om du inte får betalt  

Företag och myndigheter är enligt lagen skyldiga att betala fakturor inom 30 dagar från faktureringsdagen om inget annat angetts på förhand. Förfaller din faktura är det bra att skicka en påminnelse. Dessutom kan du kontakta din uppdragsgivare via mail och telefon för att påminna. Fungerar inte det går du vidare till inkasso och därefter kronofogden.  

Får du inte får betalt på den avtalade dagen kan du ta ut en dröjsmålsränta. Ett krav om dröjsmålsränta är alltså ett effektivt sätt att öka chansen att din uppdragsgivare inte släpar efter med betalningen. Procentsatsen avtalas när ni ingår avtalet. Har ni inte avtalat om en procentsats för dröjsmålsräntan har du fortfarande rätt att ta ut en om din kund är ett företag. Då blir räntesatsen Riksbankens referensränta + 8 procentenheter.  

Del 9: Det behöver du  

Vad du behöver i materiella tillgångar varierar såklart beroende på bransch. Se till att vara uppdaterad med bra utrustning, men kom ihåg att om du hittar din nisch kan du konkurrera med begränsade tillgångar.  

En nyckel är ordning.  Inom frilans är det mycket att hålla reda på: deadlines, fakturering, hitta nya kunder och andra måsten. Ett vanligt problem att skapa översikt över arbetsbördan och inkomstströmmarna över tid. Utveckla ett system som hjälper dig strukturera upp arbetsdagarna. Hur du gör det är upp till dig, många frilansare använder en kombination mellan Excel och sin kalender, eller ett ordningsprogram för frilansare, som till exempel Cushionapp.  

Posted: 20 Dec, 2017 (Updated: 15 May, 2018)

Joakim  Carlsson

Läs mer av denna skribent

Ageras erbjuder inte själva ekonomiskt eller juridisk rådgivning, utan har istället valt att samarbeta med redovisningskonsulter, revisorer och jurister som kan hjälpa dig i dessa ärenden. Fyll i formuläret här nedan och få inom kort offerter från professionella experter och rådgivare:
Revisor
Redovisningskonsult